Zeerobben en MUTA Sport bestendigen relatie

We schrijven de vorige eeuw, ergens in 1997 of 1998, als ik contact krijg met ene Gerard Voordes, oprichter/directeur van een jong, nieuw bedrijf op het gebied van sportkleding, genaamd Muta Sport uit Leeuwarden. Gerard is gedreven en heeft een boeiende visie op het gebied van teamsportkleding en sponsoring. Voor Zeerobben doe ik op dat moment de portefeuille sponsoring binnen het bestuur en wij zijn ook ambitieus en gedreven om andere, nieuwe wegen in te slaan op het gebied van sponsoring en teamkleding. Het past precies, we hebben een klik Gerard en ik en het slaat over op een voor beide passende kruisbestuiving tussen Muta Sport en Zeerobben. En “the rest is history”, zou je kunnen zeggen. Maar dat is wel een beetje kort door de bocht. Zeker voor de succesvolle wijze waarop de relatie tussen Zeerobben en Muta Sport zich vervolgens ontwikkeld heeft.

Voorheen werkte het vaak zo: de club zocht een sponsor, die financierde de aankoop van een setje shirtjes (met sponsoropdruk uiteraard) en dan voetbalde het betreffende team een aantal jaren in dat tenue. Totdat de shirtjes verkleurd en versleten waren of totdat de sponsor afhaakte. En dan begon het spel opnieuw. Sportkleding was een kostenpost die de vereniging probeerde af te wentelen op sponsoren in ruil voor naamsvermelding.
Wij wilden dat anders gaan doen. Teamkleding niet meer zien als kostenpost, maar als drager voor sponsoruitingen en daarmee als inkomstenbron voor de club. Met de club een goede naam en dito uitstraling opbouwen en die als platform aantrekkelijk maken voor sponsoren. Een win/win voor beide.

Voortaan investeerde Zeerobben zelf in de teamkleding. En middels de combinatie van een meerjarig sponsorcontract (aanvankelijk per team; later verenigingsbreed) en de inning van een bescheiden jaarlijkse bijdrage van de leden, verdiende de club de investering terug binnen de looptijd van het sponsorcontract.  Het Kledingfonds was geboren!
Gedurende de looptijd van de contracten waren er meer inkomsten dan uitgaven en daarmee kon worden gespaard voor nieuwe kledingsets als de oude versleten waren, als sponsoren afhaakten, of voor als er nieuwe teams bijkwamen. Het Kledingfonds bleek een gouden formule.
Na verloop van een aantal jaren kon de kledingvoorziening middels deze constructie langzaam maar zeker voor de gehele vereniging worden uitgerold. Wat we nu als normaal ervaren, heeft in de opbouwfase best de nodige inspanningen en geduld gekost. Het ging soms met horten en stoten, maar het resultaat was uiteindelijk als voorzien.

Zoals Zeerobben groeide, breidde ook Muta Sport enorm uit. Teamkleding bleef weliswaar de basis, maar als snel werd het assortiment uitgebreid met trainingskleding, presentatiepakken, tassen, ballen, schoenen, accessoires, etc. Al redelijk snel kreeg Muta ook haar eigen productiefaciliteit in Pakistan. Het klantenbestand groeide snel, maar wat bleef was de hechte relatie tussen Muta en Zeerobben als partners van het eerste uur. Trouw en loyaliteit als ankers voor beiden.
Gerard Voordes droeg binnen Muta de operationele rol over op een nieuwe generatie in de personen van Peter Boonstra en Jouke Tuinstra en binnen Zeerobben was bestuurslid Dirk Arends gedurende een lange reeks van jaren het gezicht van Zeerobben in die relatie. Vaste waarde gedurende al die jaren was en is natuurlijk onze materiaalman Thijs de Vries. Hoe vaak zou hij niet bij Muta Sport langs geweest zijn om dingen te regelen, materialen te halen of om te ruilen? Onbeschrijfelijk gewoon! En toch ook zo tekenend voor de stabiliteit in de samenwerking tussen Muta en Zeerobben.

En nu gaan we een nieuwe fase in. Afgelopen zaterdag tekende Peter Boonstra namens Muta Sport en voorzitter Sander Alberda namens Zeerobben, onder toeziende en goedkeurende ogen van Jordy Torenbeek (sponsorcommissie), Wiebe Attema (Businessclub) en vanzelfsprekend het alziend oog van materiaalman Thijs de Vries een nieuw 5(!)jarig sponsorcontract. Vijf jaar is een lange termijn waar wederzijds vertrouwen uit spreekt. En aansluitend werd ook meteen de eerste levering onder het nieuwe contract gepresenteerd: de nieuwe shirts voor het eerste elftal.

Misschien toevallig, maar zeker heel passend, vond dat plaats vlak voor de wedstrijd van Zeerobben tegen FVC, de club waar Peter Boonstra van Muta actief is als assistent trainer. Hoe mooi kan het zijn, hoe goed was het gepland allemaal. Behalve de uitslag van de wedstrijd dan: Zeerobben verloor met 2-5. Wel wat gewaagd van assistent-trainer Peter Boonstra van FVC om de punten mee te nemen, maar onverdiend was het niet. Het zal de relatie tussen Zeerobben en Muta Sport niet schaden. Want zo is sport nou eenmaal.

J.W.